Het geheime ingrediënt voor academische vrijheid

Als je als tenure tracker omhoogkijkt naar de hoogleraren aan de top van je universiteit, dan zie je misschien hoeveel ze genieten van hun academische vrijheid. Ze zijn vrij om onderzoek te doen naar wat hen interesseert en het vinden van financiering daarvoor lijkt geen probleem te zijn. Ze lijken alle tijd te hebben om tot nadenken stemmende boeken en artikelen te schrijven die in de beste tijdschriften worden gepubliceerd. Zij worden vaak uitgenodigd om te spreken op conferenties over de hele wereld en worden vaak om hun mening gevraagd door de nieuwsmedia. Al deze successen leveren hun nog meer lof en aandacht op, waardoor hun aanzien en succes nog groter worden.

Dat is wat jij ook wilt.

Financiering onderzoek en eigen publicaties

Maar van waar jij in de academische hiërarchie zit, lijkt dat misschien een verre droom. Als je reflecteert op je onderzoek-, onderwijs- en supervisiewerkdruk, dan vraagt dat waarschijnlijk aanzienlijk meer tijd dan er uren in een dag zitten. Daar komt nog bij dat je tijd moet vinden om de financiering van je onderzoek rond te krijgen en aan je eigen publicaties te werken. Verder wordt er waarschijnlijk van je verwacht dat je deelneemt aan universiteitsbrede initiatieven over onderwerpen als diversiteit en inclusie.

Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je steeds sneller en harder moet werken om niet achterop te raken. Alles wat je echt wilt, is werken aan de ontwikkeling van je vakinhoudelijke expertise. En dan houden al deze eisen aan je tijd je weg van academische vrijheid….

Aan wie ligt het?

Als je je in zo’n situatie bevindt, is het verleidelijk om externe factoren de schuld te geven van het feit dat je niet vooruitkomt. Dat zou echter suggereren dat je taakgericht bent, in plaats van doelgericht. Om taken te volbrengen moet je (beperkte) middelen inzetten, terwijl je voor het bereiken van een doelstelling, zoals academische vrijheid, creatief en vindingrijk moet zijn.

Streef je academische vrijheid na, dan moet je anders gaan denken over hoe je je tijd gebruikt, maar ook waar je je op richt. In plaats van de slimste persoon in de klas te willen zijn en altijd alle antwoorden te hebben, gaat het er bij hogerop komen steeds meer over om resultaten te realiseren via anderen. Dit betekent bijvoorbeeld het aantrekken van nieuw talent en opbouwen van een team of groep, het onderwijzen, coachen en begeleiden van teamleden om hun expertise te ontwikkelen en het creëren van een veilige, stimulerende en motiverende werkomgeving waarin iedereen op zijn best kan presteren. Als je dat doet, maak je jezelf vrij om meer en meer gespecialiseerde kennis te ontwikkelen en te verspreiden op een hoger niveau binnen je vakgebied.

 

Samenwerking is essentieel

Zoals het Afrikaanse spreekwoord zegt: “Als je snel wilt gaan, ga dan alleen; als je ver wilt gaan, ga dan samen.” Het realiseren van resultaten via anderen vereist een andere skillset dan je tot nu toe misschien hebt gebruikt. Het vereist bijvoorbeeld:

  • geavanceerde vaardigheden in stakeholder management
  • samenwerkingsvaardigheden
  • adviesvaardigheden
  • beïnvloedingsvaardigheden
  • communicatievaardigheden

Kortom, sociale vaardigheden!

Veel academici maken niet de tijd vrij om hun sociale vaardigheden professioneel te ontwikkelen, omdat deze ver af lijken te staan van de technische inhoud en de vakkennis waarmee zij vertrouwd zijn en zich op hun gemak voelen. Het gevolg is dat ze niet vooruit komen en zich opgebrand voelen.

 

Stimuleer de ontwikkeling en groei van anderen

Wanneer je je leert verhouden met dat ongemak, zul je de capaciteit ontwikkelen om anderen aan te trekken en hun in staat te stellen de taken te doen die je beheerst, maar die je nu tegenhouden om hogerop te komen. Door minder zelf te doen, door de ontwikkeling en groei van anderen te stimuleren, kun je meer doen van wat je interesseert en meer genieten van de academische vrijheid die je nastreeft.

Om te onderzoeken, van academicus tot academicus, wat voor jou de mogelijkheden zijn om minder te doen en meer te bereiken, neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

 

Arnoud Franken

R&O-gesprekken in het hoger onderwijs

Universiteiten stellen hoge eisen aan medewerkers en bieden daarom veel mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing. De Resultaat- en Ontwikkelcyclus is één van de middelen om wensen en ambities van zowel de instelling als medewerkers af te stemmen.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van de R&O-gesprekken, download dan de whitepaper of neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag!

 

Whitepaper R&O gesprekken

Veelgelezen blogs