Case Study – ING

Case Study - ING

ING België schakelde InContext in om haar 2.200 medewerkers kennis te laten maken met de nieuwe agile manier van werken. Daarom werd een inspirerende en impactvolle bedrijfssimulatie ontwikkeld om iedereen binnen een veilige omgeving agile te leren werken en te ervaren wat daar de voordelen van zijn.


De kracht van agile werken

ING wilde graag een eenduidige agile manier van werken implementeren. De wens was om zowel de eigen medewerkers als stakeholders te inspireren. Hiervoor werd een aantal doelstellingen voor het programma benoemd:

  1. Een duidelijke vertaling van de visie naar dagelijkse taken en vice versa;
  2. Effectieve afstemming tussen teams en afdelingen in de organisatie;
  3. Een open feedbackcultuur door continu te delen en samen af te stemmen hoe te verbeteren;
  4. Een cultuur van optimale samenwerking, ook tussen business en IT;
  5. Het creëren van een innovatieve en creatieve organisatie.

De vraag van ING

ING wilde alle 2.200 medewerkers het ‘waarom’ en het belang van de nieuwe manier van werken laten inzien. Ook moesten zij de kernelementen en rollen van de nieuwe manier van werken gaan begrijpen, en gaan ervaren hoe teams uitmuntende resultaten boeken. Daarom was ING op zoek naar een manier om de agile werkwijze te introduceren. Ook zocht de bank naar een partner die kon helpen bij de lancering van deze transformatie met een Agile Essential Experience.

Er bestond in Europa geen kant-en-klaar agile programma dat paste bij de ambities van ING. De bank besloot daarom de kracht van ontwikkelingspartner Nexum te combineren met die van een organisatie die bekend staat om zijn innovatieve concepten en interactieve experiences: InContext.

Het werd een groots avontuur. Dankzij de inspanningen van ING, Nexum en InContext werd de Agile Essentials Experience een doorslaand succes.

De belangrijkste lessen uit de Agile Essential Experience

Gezamenlijke taal
De Agile Essential Experience zorgde voor impact, inspiratie en een gezamenlijke taal. In de methoden en werkwijze van ING, maar ook op het gebied van waarden, principes, ceremonies en rollen.

De kracht van vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen
De voordelen van de nieuwe manier van werken werden op alle ervaringsniveaus duidelijk: van medewerkers zonder agile kennis tot ervaren collega’s met meer dan 5 jaar ervaring in een agile omgeving. Alle ING-collega’s hebben via de bedrijfssimulatie ervaren hoe belangrijk het is:

  • te prioriteren,
  • duidelijk te communiceren,
  • mensen uit te nodigen om werk op te pakken,
  • korte feedback-loops te hebben,
  • collega’s aan te spreken op gedrag en
  • te bespreken hoe dingen beter kunnen.

Agile coaches
In het programma is gestart met agile coaches die in het programma kennis maakten met hun team en hun zorgen en behoeften. Dat bood hen het perfecte platform om ervaring op te doen met hun nieuwe rol en om als agile coach op te treden in de transformatie.

Het Agile Essential Experience-programma

Het programma van de Agile Essential Experience had grote impact op de ING-organisatie:

1. Experimenten, falen, leren en succes ervaren
De driedaagse bedrijfssimulatie was ontworpen om te experimenteren, te falen, te leren en succes te ervaren in de nieuwe werkwijze. Deelnemers werden geconfronteerd met een ambitieuze uitdaging die onmogelijk succesvol afgerond kon worden zonder samen te werken, duidelijk te prioriteren, de klant echt proberen te begrijpen en de nieuwe werkwijze toe te passen. Ondanks dat de deelnemers uit hun comfortzone getrokken werden, slaagden ze hier in. Daarmee voelde iedereen direct de voordelen van deze nieuwe manier van werken.

2. Een enorme uitdaging met uitstekende uitkomsten
Deelnemers werden tijdens de bedrijfssimulatie in een fictieve situatie geplaatst waarin zij de nieuwe waarden van ING toe moesten passen en leerden werken met de agile-basispraktijk. Doordat zij buiten hun comfortzone werden geplaatst, was dit een flinke uitdaging. De ervaring werd door de deelnemers uniek en impactvol ervaren en had als uitkomst dat iedereen op een agile manier de nieuwe kernwaarden had leren begrijpen én binnen een veilige omgeving had leren toepassen.

Trots

InContext kijkt met trots terug op de uitdaging om een impactvolle en leerzame Agile Essential Experience te ontwikkelen. Het concept van deze bedrijfssimulatie hebben wij met veel plezier vertaald in een inspirerend driedaags programma waarin alle ING-medewerkers op een veilige manier de agile werkwijze konden ervaren.

Met de Agile Essential Experience faciliteerden wij in totaal 21 sessies met 2.200 deelnemers die onder andere in rollenspellen in de simulatie binnen een veilige omgeving konden experimenteren met de nieuwe werkwijze. Ook hielp InContext met de introductie van de agile coaches van ING die met ons samenwerkten.

De samenwerking met ING leverde een sterk partnership op en bracht InContext de inspiratie om toekomstige successen voor ING te ontwerpen en te creëren met een breed scala aan rollen, serious gaming en programma’s.

Wil jij meer weten over de kracht van agile werken en de mogelijkheden voor jouw organisatie. Lees dan hier meer of neem contact met ons op. Wij denken graag mee over de mogelijkheden voor jouw team en organisatie.

“De 5 kernvragen die wij voortdurend opriepen, en de momenten dat onze coach ons uitdaagde, speelden een cruciale rol in mijn verkenningsreis.”

ING-medewerker Agile Essential Experience