Hoe help je leiders binnen autodealerbedrijven bij het ontwikkelen van een mindset, vaardigheden en gedragingen die hen in staat stellen de klantgerichte transformatie in hun industrie te leiden?
Context
De auto-industrie staat voor een grote transformatie. Enerzijds is er een behoefte aan meer duurzame vervoersmiddelen en anderzijds veranderen de klantbehoeftes. Een vooraanstaand merk binnen de Europese markt wil alle leiderschapsteams (bestaande uit algemeen directeur, commercieel manager en operationeel manager) van hun autodealers helpen om klantgerichter te werken. De focus ligt op verdere ontwikkeling van communicatievaardigheden, end-to-end service aanbieden en denken vanuit het klantperspectief om zo continu verwachtingen te overtreffen.
Aanpak
Als onderdeel van een vijfdaags leiderschapsprogramma ontwikkelde InContext in nauwe samenwerking met de opdrachtgever een business game. Deelnemers oefenen in het spel met vaardigheden als adviserend verkopen, samenwerken en feedback geven. Het spel bevat dilemma’s en uitdagingen die de leiders in hun dagelijkse praktijk tegenkomen. Deelnemers werken samen, gaan in gesprek en maken keuzes. Vervolgens ervaren ze direct het effect op de werknemers, klanten en omzet van hun (gesimuleerde) autodealer. Zo kan het maximaliseren van de bezettingsgraad van een werkplaats op korte termijn de omzet verhogen, maar op de lange termijn een negatief effect hebben op werknemerstevredenheid en zelfs leiden tot mensen die ontslag nemen.
“Tijdens ronde 1 maakte ik keuzes op basis van mijn eigen mening. Vanaf de tweede ronde stond ik open voor samenwerking en ging ik écht luisteren naar het team. Ik merkte dat de verandering in mijn mindset ook positief effect had op het team en ook op de keuzes die we maakten.”
Het resultaat
Het spel houdt deelnemers een spiegel voor en maakt keuze en effect direct inzichtelijk. In de evaluatie komen deelnemers met concrete actie- en verbeterpunten. Hier kunnen ze direct mee aan de slag bij hun eigen autodealers. De komende jaren zullen meer dan 10.000 mensen uit 53 landen in de EMEA-regio het spel spelen.
“Tijdens ronde 1 maakte ik keuzes op basis van mijn eigen mening. Vanaf de tweede ronde stond ik open voor samenwerking en ging ik écht luisteren naar het team. Ik merkte dat de verandering in mijn mindset ook positief effect had op het team en ook op de keuzes die we maakten.”
Deelnemer simulatie